Lieve collega's,

De opbouw van de thema's staat vast. Maar eerste een woordje uitleg. 

De evolutie in het onderwijs doet ons nadenken. Meer en meer vertrekt men voor de opbouw van een thema vanuit doelen en kiest men niet meer voor wat men voor dat thema voor handen heeft. 

Om echte diepgang te krijgen in een thema worden een aantal minimumdoelen die aansluiten bij het thema  in de kijker gezet. De activiteiten  contractwerk en hoekverrijking die in het weekschema te zien zijn, zullen dan ook vanuit deze doelen opgebouwd worden.  

Doorheen alle thema's die hier aangereikt worden zullen we proberen om heel wat verschillende doelen aan bod te laten komen. Zodat wanneer je deze thema's in jouw klas inzet, aan heel wat verschillende doelen doorheen je jaar gewerkt zal hebben.  Vandaar dat we de thema's per jaar gaan indelen.  Je mag 10 à 15 thema's verwachten in jaar 1.

Er moet ook vanuit de kleuters gewerkt worden. Doe dat ook! Kijk bij welke activiteit hun interesse verhoogd wordt en maak ruimte om daar dieper op in te gaan! 

 

Wat mag je verwachten in elke themabundel?

1. Lesdoelen  (Nederlands- wiskunde - aardrijkskunde - geschiedenis - muzische vorming - lichamelijke opvoeding - attitudes.)

2. Voorkennis: wat weten de kleuters al?

3. Thematisch verloop: rode draad.

4. Uitgewerkte activiteiten gericht op de minimumdoelen en het kennisrijk curriculum.

5. Evalueren binnen het thema.

6. Link met media en actualiteit.

7. Woordenschat: schooltaal en vaktaal.

8. Contractwerk K2/K3 (Terug te vinden bij 'contractwerk')

9. Hoekverrijking.

10. Reflectie

 

Oudste kleuters